Ajankohtaiset

Luhta 110 vuotta – Kansainvälinen suomalainen

Luhdalle kulunut vuosi on ollut juhlavuosi kahdestakin eri syystä. Vuosi 2017 on Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuosi ja yritys täyttää 110 vuotta. Vuosien aikana Luhta on kasvanut pienestä kotiompelimosta useammalla mantereella toimivaksi kansainvälisesti menestyväksi yritykseksi.

Vuonna 1907 Vihtori Luhtanen perusti oman yrityksen Lahden kaupunkiin vaimonsa Jennyn kanssa. Liikeideana oli yhdistää Jennyn kädentaidot Vihtorin kauppiastaitoihin. Aluksi Vihtori teki
kauppoja Lahden torilla, myynnissä oli naisten ja miesten alusvaatteita sekä Jennyn brodeeraamia esiliinoja. Kauppa kävi ja Luhtaset laajensivat mallistoaan uusiin tuotteisiin. Esiliinat saivat seurakseen pumpuliset työpaidat, molski- ja nanking- ja everlasting-housut sekä regatta-paidan, tuonaikaisen muotiartikkelin. Pian Luhtasten kotitalosta sisustettiin pienempi huone myymäläksi.

Luhdan ensimmäinen ompelimo toimi Lahden Anttilanmäellä, josta toiminta siirtyi Lahden keskustaan, jonne avautui myös pientavaraliike. Keskustasta pääkonttori muutti
uuteen toimitaloon Asemantaustaan vuosiksi 19891992. Tänä päivänä yrityksen pääkonttori toimii edelleen synnyinkaupungissaan Lahdessa – nyt 12-kerroksisessa upeassa tornitalossa
Helsingin moottoritien varrella. Yritys on 110 vuoden aikana kasvanut pienestä kotiompelimosta kansainväliseksi pukeutumisalan yritykseksi.

Kasvua ulkovaatteiden valmistajana

Yli sadan vuoden aikana yritys on luovinut suhdanteiden aallokossa ja samalla maailma ympärillä on muuttunut ja toimintaympäristö mullistunut. 1960-luvulla luotiin vaatemallisto, joka oli moderni, entiseen verrattuna teknisesti kevyempi, ja jota saattoi käyttää yleiskäytössä. Kun kuluttajilla alkoi olla enemmän sekä varaa että valinnanvaraa, he oppivat nopeasti vaatimaan enemmän ja parempaa: jatkuvasti uutta ja muodikasta, laadukasta, helppohoitoista, istuvaa ja käyttömukavaa vaatetusta. Luhta vastasi näihin toiveisiin ja tarjonta luotiin vastaaman kuluttajien tarpeita. Ajankohtaisten tuotteiden ja mallistojen tarjoaminen kuluttajille on ollut toiminnan perusedellytys vuodesta toiseen – lyömättömän hinta-laatusuhteen ja ajanhenkisen designin ja lookin yhdistelmässä puolestaan menestyksen avaimet.

Suomesta käsin hoidetaan kaikkien konsernin merkkien tuotteiden suunnittelu ja markkinointi sekä konsernin johtaminen. Tuotteiden valmistus on siirtynyt kotimarkkinalta mutkien kautta Kiinaan, jossa yrityksen oma tytäryhtiö huolehtii tuotannosta.

 

Näkyvyyttä sponsoroinnilla

Luhta on sponsoroinut hyvällä menestyksellä monia nimekkäitä huippu-urheilijoita ja julkisuuden henkilöitä kuten Formula 1:n maailmanmestari Keke Rosbergia, ralliajaja Ari Vatasta, jääkiekkoilija
Jari Kurria ja amerikkalaista filmitähti Don Johnsonia. Luhta tunnetaan myös talvikisojen vaatettajana jo 1960-luvulta lähtien. Urheilun parissa yrityksen merkit näkyvät jatkossakin - Suomen Olympiajoukkue edustaa Luhdan suunnittelemissa ja valmistamissa varusteissa Suomea Pyeongchangissa 2018, Tokiossa 2020 ja Pekingissa 2022.

 

Ympyrä sulkeutuu

Vähittäiskaupasta on kasvanut 2000-luvulla merkittävä osa konsernin toimintaa. Luhta teki vuosituhannen taitteessa yhden historiansa merkittävimmistä päätöksistä, kun perinteinen teollinen vaatetusalan yritys lähti mukaan myös vähittäiskauppaan. Vihtori Luhtanen aloitti 1900-luvun alussa torikauppiaana, nyt vähittäiskauppaa tehdään kaikissa yrityksen divisioonissa – ympyrä sulkeutuu.